Lantos Mihály
Kettessel érettségiztem, ma mégis egyetemi oktató vagyok. Segíteni szeretnék, hogy el tudd hinni: te is meg tudod csinálni; és szeretnélek megtanítani rá, hogyan csináld!
Szeretek tanítani
„Nincs rossz tanuló, csak rosszul tanuló. Nincs rossz diák, csak aki nem élvezi a tanulást. Mindenki megérdemli a lehetőséget, hogy sikeresebbé válhasson!”
LANTOS MIHÁLY
Gyerekként sohasem voltam jó tanuló, sőt, a kettes érettségim után eszemben sem volt tovább tanulni! Elvették a kedvemet.
A sorkatonaság után – egy olvasmányélményem hatására – úgy döntöttem, nyomozó akarok lenni. Besétáltam a monori rendőrkapitányságra, és a ranglétra legalján kezdtem. Éveken keresztül nyomoztam kisebb-nagyobb helyi bűnügyekben. Imádtam a szakmámat. Viszont amikor először jelentkeztem a Rendőrtiszti Főiskolára, végül el se mentem a felvételire, mert képtelen voltam leülni tanulni és felkészülni a vizsgára.
Rengeteg küszködés és évek kellettek ahhoz, hogy végre felvegyenek. Az iskola mellett továbbra is nyomoztam, így végképp csak nyűgnek és tehernek éltem meg a tanulást, ami ráadásul hátráltat a munkámban,és aminek az egyetlen értelme, hogy a végén papírt kapjak a kezembe.
Nagyon rossz hatásfokkal tanultam: amit az egyik vizsgára bemagoltam, kezdhettem a következőre előlről, mert nem maradt meg hosszú távon a fejemben.
Ugye ismerős? Milyen sokan tanulnak most is így!
31 évesen végül vérrel és verejtékkel megszereztem az áhított diplomát és bűnügyi tisztté avattak. További tanulás? Szó sem lehetett róla! Elegem volt belőle!
Egy percben a magolásról(a Vírus klubban tartott előadásom részlete)
2003-ban kértek fel, hogy tanítsak a Rendőrtiszti Főiskola Bűnügyi Tanszékén. Ez óriási megtiszteltetés volt! Elismerése az addigi munkámnak, tapasztalatomnak, gyakorlati felkészültségemnek, ám akadt egy kis probléma: ahhoz, hogy hosszú távon taníthassak, meg kellett kezdenem egyetemi tanulmányaimat…
Valamit ki kellett találnom, mert éreztem, hogy az eddigi módszeremmel nem fog menni. És nem csak a módszert kellett megtalálnom: le kellett valahogy küzdenem magamban a tanuláshoz való negatív hozzáállást is.
Ekkor ismerkedtem meg a Villámolvasással. Ez volt – úgy szoktam fogalmazni – életem legjobb befektetése. Az akkor még három napos kurzuson olyan dolgokkal találkoztam, ami után egyre csak azon csodálkoztam, hogy tudtam eddig egyáltalán tanulni?!
Semmi különleges nem volt benne pedig, csak egyszerűen az agyam, az elmém természetes működéséhez szabtuk a tanulási módszeremet. Természetesebbé vált az anyag feldolgozása és ez nagy örömmel töltött el.
Hamar rájöttem, hogy így tanulni egyáltalán nem fáradtságos, sőt! Élvezetes tevékenység! Játékká vált a munka, kreatív, alkotó tevékenységgé, amelyben legalább akkora az élvezet, mint amekkora a haszon.
A tanfolyam elvégzése után azonnal belevágtam a szükséges egyetemi tanulmányaimba, az ELTE pedagógia szakán, amelyet nagy élvezettel és kitűnő eredménnyel végeztem el. Akkor, 33 évesen „megjött az eszem” a tanuláshoz. Sőt, ezzel párhuzamosan elkezdtem a Debreceni Egyetem filozófia szakát is!
Mi változott?
Megtanultam tanulni.
Vajon mi lett volna, ha 16 évesen mutatja meg nekem valaki azokat a fogásokat, amelyekre így magamnak kellett rátalálnom..?
Riport egy villámolvasás tanfolyamról
Megértettem, hogy mekkora kincsre leltem és már az egyetem alatt elkezdtem tudatosan – tudományosan feltárni a témát. Szerettem volna megérteni, mitől veszítjük el a tanulás szeretetét, miközben kisgyerekként még senkit sem kell noszogatni, hogy például megtanuljon járni.
Az elmúlt másfél évtizedben igyekeztem nem csak kutatni, de fejleszteni is a módszereket, a villámolvasás eredeti Paul Scheele által felfedezett módszerét a „magyaros” gondolkodáshoz és a hazai iskolarendszer sajátosságaihoz igazítottam, egy elsősorban gyakorlatorientált módszert alakítottam ki belőle, és tanfolyamok tucatjain tökéletesítettem a mai formájára.
A kisebbeknek (3. osztálytól egészen az érettségiig) pedig olyan a saját korukra szabott tanfolyamokat állítottam össze Lépéselőny néven, amelyek során nem csak tanulási módszereket kaphatnak, de igyekszem megtanítani őket, hogyan szeressenek meg tanulni.
2017 őszén végül nem kevés mérlegelés után leszereltem a rendőrségtől. Életem hátralévő részét annak szeretném szentelni, hogy a tanulás megtanulásában segítsek gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt.
Szerencsés ember vagyok és nem csak azért, mert ennyi pozitív fordulat volt az életemben, de azért is, mert évente több ezer embernek adhatom át azt a tudást, ami az én saját életemet is megváltoztatta.
Segíthetek neked is?
Eddig megjelent könyveim
Villámolvasás
a gyakorlatban
2013-ban jelent meg, azóta több, mint tízezer példányban kelt el és a kiadó egyik legkeresettebb kiadványa lett.
Lépéselőny
– TANULJ MEG TANULNI!
2016-ban a Lépéselőny tanfolyam anyaga és tapasztalatai alapján született meg a második könyvem, amely az iskolások számára ad tanulásmódszertani tanácsokat.
Tanítsd meg tanulni!
– szülőknek
2017-ben jelent meg legújabb könyvem, amely a szülők számára ad tippeket, hogyan tudják a gyermekeik tanulását motiválni, segíteni, hatékonyabbá tenni.
Hatékony jegyzetelés
2020-ban jelent meg a Hatékony jegyzetelés című könyv, amely a legfontosabb tanulási módszert, a jegyzetelést segít kialakítani.
Hogyan vizsgázz sikeresen?
2022-ben a vizsgázóknak született egy hatékony segítség. Hogyan készülj fel a vizsgákra, és hogyan vizsgázz? Ne csak sikeresen, nyugodtan is!